Verwachte stijging uurtarieven kinderopvang 2026 met 6%-7% door nieuwe cao 2025-2026
Als de cao Kinderopvang 2025-2026 daadwerkelijk tot stand komt kunnen we nu al een inschatting maken van de verwachte indexatie van de uurtarieven in de kinderopvang. Om de stijgende loonkosten als gevolg van deze cao afspraken te kunnen dekken, zullen de tarieven in 2026 waarschijnlijk met 6 tot 7% moeten stijgen. Dit is noodzakelijk om de tarieven in de sector te laten meegroeien met de afgesproken cao-verhogingen.
Door een mix van stijgende bruto lonen en hogere eindejaarsuitkering stijgt het bruto jaarloon voor de medewerkers in 2025 met 4,39 % en in 2026 met 3,98 % (t.o.v. 2025). Over 2026 ontvangen de medewerker 8,55 % meer bruto loon dan over 2024, als deze die jaren in dezelfde trede blijft ingedeeld. Maar zolang deze nog niet aan het einde van een schaal zit krijgt deze jaarlijks een trede verhoging door de periodiek, daardoor stijgt het bruto jaarloon in 2025 met gemiddeld 6,97 % en in 2026 met 6,55 % ten opzichte van 2025. Over 2026 zal dan het bruto jaarloon ongeveer 13,98 % hoger zijn dan over 2024.
Geen indexatie uurtarieven vanuit het kabinet Schoof
Echter, het kabinet Schoof heeft het voornemen om de uurtarieven in 2026 niet te indexeren als onderdeel van een bezuinigingsmaatregel. Dit heeft grote gevolgen voor ouders die afhankelijk zijn van kinderopvangtoeslag. Voor gezinnen met een inkomen onder de circa €50.000 betekent dit dat hun netto kosten voor kinderopvang fors zullen stijgen. Dit staat haaks op het plan voor de invoering van “bijna gratis” kinderopvang, waardoor een deel van de ouders mogelijk de kinderopvang onbetaalbaar zal vinden en zich genoodzaakt ziet om te stoppen met opvang.
Gevolgen voor ouders en kinderopvangorganisaties
De stijgende netto kosten kunnen ertoe leiden dat ouders minder uren kinderopvang afnemen of er zelfs volledig vanaf zien. Dit is niet alleen nadelig voor de ontwikkeling van kinderen, maar kan ook serieuze financiële gevolgen hebben voor kinderopvangorganisaties. Wanneer de bezettingsgraad afneemt en de kosten stijgen, kunnen sommige organisaties financieel in de knel komen, met in het ergste geval faillissementen als gevolg. De rendementen in de kinderopvangbranche zijn gemiddeld niet heel hoog.
Wat betekent dit voor de toekomst?
De kinderopvangsector en ouders kijken met zorg naar deze ontwikkeling. Een structurele oplossing is noodzakelijk om de toegankelijkheid en betaalbaarheid van kinderopvang te waarborgen. Zonder een eerlijke indexatie van de uurtarieven dreigt het risico dat kinderopvang voor een deel van de gezinnen onbereikbaar wordt, terwijl dit juist een cruciale voorziening is voor de arbeidsparticipatie van ouders en de ontwikkeling van jonge kinderen.
Het blijft afwachten of er nog aanpassingen in het beleid worden doorgevoerd, maar het is duidelijk dat de sector zich moet voorbereiden op een uitdagende periode in 2026.
Wat betekent dit voor de portemonnee van de ouders?
Door het kabinetsbeleid sinds de invoering van de kinderopvangtoeslag zijn er vele jaren geweest dat de indexering van de uurtarieven kinderopvangtoeslag niet correct zijn uitgevoerd, waardoor er verschil is ontstaan met de uurtarieven van kinderopvangorganisaties. Is dit in 2024 nog groetendeels gecorrigeerd door het kabinet Rutte, door het kabinet Schoof (PVV – VVD – NSC en BBB) wordt dit volledig teniet gedaan.
Werd in 2024 ongeveer € 242.000.000 door ouders zelf betaald wegens de verschillen tussen deze 2 tarieven, door dit kabinetsbeleid stijgt dit in 2026 naar € 845.000.000, een zeer ruime verdrievoudiging.
Is het verschil tussen die 2 tarieven in 2024 gemiddeld zo’n € 0,32 (KDV) en € 0.42 (BSO) per uur, in 2026 stijgt dit naar respectievelijk € 1,22 en € 1,25 per uur. Als dat wordt afgezet ten opzichte van de afname kinderopvanguren in 2024 (zo’n 718.218.000 uur) is dat tegen de 850 miljoen euro. De bezuiniging voor overheid is overigens dan maar € 125 miljoen en circa € 250 miljoen in jaren daarna.
Bij de hogere inkomens kan dit gecompenseerd worden door hogere vergoedingspercentages kinderopvang, bij inkomen onder de € 47.000 is dat niet meer geval. Op basis van de gemiddeld afname uren per maand (volgens kwartaalrapportage overheid) stijgen de kosten per kind in 2026 gemiddeld als volgt.
Hierbij wordt opgemerkt dat ouders met lager inkomen vaker hogere aantal uren kinderopvang afnemen.
Opvangsoort | gemiddeld aantal uur pmd | Netto stijging kosten per jaar |
Dagopvang | 91,6 | € 1.343,74 |
Buitenschoolse opvang | 43,1 | € 646,35 |
0- t/m 3-jarigen gastouderopvang | 72,0 | € 463,18 |
4- tot 12-jarigen gastouderopvang | 39,9 | € 262,08 |
Hieronder de doorberekening van de kostenstijging voor ouders door kabinetsbeleid kabinet Schoof.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Bovenmatig kosten ouders | ||||||
Dagopvang | € 199.111.500 | € 248.115.060 | € 135.698.688 | € 209.569.661 | € 518.399.944 | € 544.319.942 |
Buitenschoolse opvang | € 171.624.024 | € 199.304.820 | € 99.652.896 | € 140.558.037 | € 296.516.243 | € 311.342.055 |
0- t/m 3-jarigen gastouderopvang | € 12.985.272 | € 14.256.000 | € 5.287.680 | € 396.576 | € 23.622.049 | € 24.803.152 |
4- tot 12-jarigen gastouderopvang | € 5.129.784 | € 4.550.400 | € 1.667.484 | € 251.405 | € 7.021.057 | € 7.372.110 |
€ 388.850.580 | € 466.226.280 | € 242.306.748 | € 350.775.680 | € 845.559.294 | € 887.837.258 | |
Aantal uur per jaar | ||||||
Kinderdagcentra | 406.350.000 | 420.534.000 | 424.058.400 | 424.058.400 | 424.058.400 | 424.058.400 |
Buitenschoolse opvang | 217.245.600 | 229.086.000 | 237.268.800 | 237.268.800 | 237.268.800 | 237.268.800 |
Gastouderopvang 0- t/m 3-jarigen | 48.093.600 | 47.520.000 | 44.064.000 | 44.064.000 | 44.064.000 | 44.064.000 |
Gastouderopvang 4- t/m 11-jarigen | 15.544.800 | 14.220.000 | 12.826.800 | 12.826.800 | 12.826.800 | 12.826.800 |
687.234.000 | 711.360.000 | 718.218.000 | 718.218.000 | 718.218.000 | 718.218.000 | |
Gemiddelde uurprijs (werkelijk) | ||||||
Dagopvang | € 8,99 | € 9,71 | € 10,57 | € 11,20 | € 11,93 | € 12,53 |
Buitenschoolse opvang | € 8,10 | € 8,72 | € 9,54 | € 10,11 | € 10,77 | € 11,31 |
0- t/m 3-jarigen gastouderopvang | € 6,79 | € 7,15 | € 7,65 | € 8,11 | € 8,64 | € 9,07 |
4- tot 12-jarigen gastouderopvang | € 6,85 | € 7,17 | € 7,66 | € 8,12 | € 8,65 | € 9,08 |
Stijging gemiddelde uurprijs (werkelijk) | ||||||
Dagopvang | 8,01% | 8,86% | 6,00% | 6,50% | 5,00% | |
Buitenschoolse opvang | 7,65% | 9,40% | 6,00% | 6,50% | 5,00% | |
0- t/m 3-jarigen gastouderopvang | 5,30% | 6,99% | 6,00% | 6,50% | 5,00% | |
4- tot 12-jarigen gastouderopvang | 4,67% | 6,83% | 6,00% | 6,50% | 5,00% | |
Maximum uurtarief KOT | ||||||
Dagopvang | € 8,50 | € 9,12 | € 10,25 | € 10,71 | € 10,71 | € 11,25 |
Buitenschoolse opvang | € 7,31 | € 7,85 | € 9,12 | € 9,52 | € 9,52 | € 10,00 |
0- t/m 3-jarigen gastouderopvang | € 6,52 | € 6,85 | € 7,53 | € 8,10 | € 8,10 | € 8,51 |
4- tot 12-jarigen gastouderopvang | € 6,52 | € 6,85 | € 7,53 | € 8,10 | € 8,10 | € 8,51 |
Stijging maximum uurtarief KOT | ||||||
Dagopvang | 7,29% | 12,39% | 4,49% | 0,00% | 5,00% | |
Buitenschoolse opvang | 7,39% | 16,18% | 4,39% | 0,00% | 5,00% | |
0- t/m 3-jarigen gastouderopvang | 5,06% | 9,93% | 7,57% | 0,00% | 5,00% | |
4- tot 12-jarigen gastouderopvang | 5,06% | 9,93% | 7,57% | 0,00% | 5,00% | |
Bovenmatig uurtarief | ||||||
Dagopvang | € 0,49 | € 0,59 | € 0,32 | € 0,49 | € 1,22 | € 1,28 |
Buitenschoolse opvang | € 0,79 | € 0,87 | € 0,42 | € 0,59 | € 1,25 | € 1,31 |
0- t/m 3-jarigen gastouderopvang | € 0,27 | € 0,30 | € 0,12 | € 0,01 | € 0,54 | € 0,56 |
4- tot 12-jarigen gastouderopvang | € 0,33 | € 0,32 | € 0,13 | € 0,02 | € 0,55 | € 0,57 |
Hieronder toelichting op de gegevens:
- Indicatie aantal uur kinderopvang die bij de kinderopvangtoeslag wordt opgegeven. Voor 2025 tot en met 2027 zijn wij uitgegaan van een gelijkblijvend aantal uur. In werkelijkheid zal deze per saldo eerder stijgen (en gastouderopvang dalen). De uren 2024 zijn gebaseerd op een gemiddelde van 2e en 3e kwartaal 2024.
- De werkelijke uurprijs van de kinderopvang zoals deze via de maandelijkse bestandsaanlevering door kinderopvangorganisaties wordt aangeleverd bij de belastingdienst. Voor 2025 zijn wij uitgegaan van 6 % stijging ten opzichte van 2024, voor 2026 van gemiddeld 6,5% en 2027 zijn we uitgegaan van 5 % stijging.
- Het maximum uurtarief KOT zoals nu bekend is tot en met 2026. Voor 2027 laten we deze met 5 % stijgen. In de praktijk is deze vaak lager dan werkelijke kosten stijging en zal het verschil eerder toenemen.
- Het bovenmatig deel uurtarief is het verschil tussen het gemiddelde uurtarief van de kinderopvang en het maximum uurtarief kinderopvangtoeslag. Dit gedeelte wordt altijd door de ouders zelf betaald.
- Bovenmatige kosten ouders zijn het bovenmatig deel uurtarief vermenigvuldigd met opgegeven uren bij de Belastingdienst. Dit bedrag moet dus sowieso worden betaald door de ouders.