Het doel van deze proef is om te voorkomen dat mensen later geconfronteerd worden met een hoge terugvordering. De aanpassing van de toeslag vindt alleen plaats wanneer blijkt dat de opgegeven gegevens niet meer kloppen. De proef start in augustus en omvat meer dan 12.000 toeslaggerechtigden. Aanvragers kunnen de aanpassing van hun voorschot op elk moment ongedaan maken. Daarnaast ontvangen zij een persoonlijke brief met uitleg over de aanpassingen.

Voorkomen van hoge terugvorderingen

Vorig jaar startte Dienst Toeslagen een programma om hoge terugvorderingen verder te beperken. Jaarlijks moeten zo’n 500.000 mensen een deel van hun toeslag terugbetalen. Wanneer Dienst Toeslagen merkt dat iemand teveel toeslag ontvangt, sturen ze een persoonlijk bericht. Helaas reageren veel mensen hier niet op en passen zij hun voorschot niet aan, met als gevolg dat ze later moeten terugbetalen. Het programma richt zich op het verbeteren van de gegevens en het sneller opsporen van afwijkingen die tot terugvorderingen kunnen leiden.

Aanpassing van het voorschot

Een van de methoden om hoge terugvorderingen te voorkomen is een pilot waarbij Dienst Toeslagen voorschotten aanpast. Toeslaggerechtigden waarvan de toeslag wordt aangepast, ontvangen een persoonlijke brief waarin wordt gevraagd om hun gegevens zelf bij te werken. Als de aanvrager dit niet doet, zal Dienst Toeslagen de aanpassing doorvoeren. De aanvrager behoudt echter altijd de mogelijkheid om het voorschot zelf aan te passen.

Aanvragen en wijzigen van toeslagen

Toeslagen zijn voor veel mensen onmisbaar om maandelijks kosten zoals zorg, wonen en kinderopvang te dekken. Het aanvragen en wijzigen van toeslagen is zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Veel zaken kunnen online worden geregeld via MijnToeslagen of de nieuwe Toeslagen App. Met de app kunnen toeslagontvangers eenvoudig wijzigingen doorgeven en meldingen aanzetten om herinneringen te ontvangen. Zo helpt Dienst Toeslagen mensen om hun gegevens actueel te houden.

Persoonlijke ondersteuning

Voor mensen die moeite hebben met het online regelen van toeslagen, is er ondersteuning beschikbaar. Dit kan bij een van de balies en steunpunten of via een Toeslagenservicepunt, een netwerk van vaste intermediairs zoals ouderenbonden, sociaal raadslieden en bibliotheken. Mensen kunnen ook vragen stellen via videobellen of telefonisch. Op deze manier wil Dienst Toeslagen voorkomen dat mensen later worden geconfronteerd met hoge terugvorderingen.