Ouders en de oudercommissie: betrokkenheid en uitdagingen
Ouders hechten waarde aan het bestaan van een oudercommissie, maar willen vaak zelf geen deel uitmaken. Uit onderzoek blijkt dat 31% van de ouders met kinderen in de opvang niet weet of er een oudercommissie aanwezig is. Voor de centrale oudercommissie is dit percentage zelfs 80%. Toch geven ouders waarvan bekend is dat er een oudercommissie is aan dat zij dit belangrijk vinden (73%).
Weinig bereidheid tot deelname
Hoewel ouders het belang van een oudercommissie erkennen, geeft 58% aan zelf geen tijd te hebben of niet precies te weten wat het inhoudt. Slechts vier op de tien ouders overweegt (misschien) deel te nemen aan een oudercommissie. De gemiddelde beoordeling van oudercommissies door ouders is een 6,3; sommige ouders zijn tevreden, maar anderen niet. Zo vindt 29% dat ze onvoldoende worden geïnformeerd door de oudercommissie, en weet 42% niet wat de oudercommissie precies doet. Een derde van de ouders vindt dat hun belangen goed worden vertegenwoordigd. Slechts 8% voelt zich betrokken en 24% heeft het idee dat ze via de oudercommissie invloed kunnen uitoefenen.
Beperkte communicatie en onbekendheid
Een belangrijke uitdaging is dat slechts een derde van de oudercommissies bij dagopvang of buitenschoolse opvang (BSO) actief ouders om hun mening vraagt. Bij gastouderopvang is dit percentage nog lager (20%). Dit gebrek aan betrokkenheid kan deels worden verklaard doordat oudercommissies vaak niet beschikken over de contactgegevens van ouders. Daarnaast weet driekwart van de ouders met opvang zonder oudercommissie niet of er alternatieve ouderraadpleging (AOR) aanwezig is. Ouders zonder enige vorm van inspraak twijfelen of dit nodig is, waarbij 18% aangeeft dat ouderinspraak gewenst is. Slechts 8% zou zelf willen deelnemen aan een oudercommissie of AOR, en een vijfde zou dit misschien overwegen.
Belemmeringen bij werving
De beperkte interesse en betrokkenheid van ouders vormt een knelpunt voor het functioneren van oudercommissies. Locaties van dagopvang en BSO proberen ouders te werven via nieuwsberichten (74%), informatie op locatie (58%) en persoonlijke benadering (54%). Vooral die laatste methode wordt door zowel oudercommissies als locaties als het meest effectief gezien. Toch worden deze inspanningen niet altijd opgemerkt door ouders. Daarnaast zijn oudercommissies vaak niet tevreden over het werven van nieuwe leden.
Een ander probleem is dat de verantwoordelijkheid voor het werven van ouders onduidelijk is. In de praktijk lijkt deze verdeeld te zijn tussen locatiemanagers en oudercommissies, terwijl de wet voorschrijft dat de houder hiervoor moet zorgen.
Bovenstaande is afkomstig uit het rapport van Ipsos I&O: Medezeggenschap en adviesrecht in de kinderopvang, deze is hieronder te downloaden