Rooms-katholiek onderwijs is een specifieke denominatie binnen het onderwijslandschap, waarbij de katholieke geloofsleer en waarden centraal staan. Het Rooms-katholiek onderwijs wordt geleid door een bevoegd gezag dat verantwoordelijk is voor het bestuur en de organisatie van de scholen die deze denominatie volgen.
De functie van het bevoegd gezag bij het Rooms-katholiek onderwijs omvat verschillende aspecten. Ten eerste is het bevoegd gezag verantwoordelijk voor het waarborgen van de katholieke identiteit van de school. Dit omvat het bevorderen van het geloof en de religieuze waarden in het onderwijsprogramma, het aanbieden van godsdienstonderwijs en het vieren van religieuze feesten en rituelen.
Daarnaast heeft het bevoegd gezag de taak om zorg te dragen voor de pedagogische visie van het Rooms-katholiek onderwijs. Dit betekent dat het bevoegd gezag aandacht besteedt aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen, gebaseerd op de katholieke waarden zoals naastenliefde, respect en verantwoordelijkheid.
Het bevoegd gezag is ook verantwoordelijk voor het aanstellen en begeleiden van personeel dat zich kan vinden in de katholieke identiteit en het gedachtegoed van het Rooms-katholiek onderwijs. Hierbij wordt er gelet op de wijze waarop deze waarden worden geïntegreerd in het lesgeven en de dagelijkse schoolpraktijk.
Verder speelt het bevoegd gezag een rol in het onderhouden van contacten met de katholieke gemeenschap, de parochie en andere relevante kerkelijke instanties. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat er samenwerkingen worden aangegaan voor pastorale ondersteuning, het organiseren van religieuze activiteiten of het betrekken van ouders en lokale geloofsgemeenschappen bij het onderwijs.
Het uiteindelijke doel van het bevoegd gezag bij het Rooms-katholiek onderwijs is om een inspirerende en kwalitatief hoogwaardige leeromgeving te bieden waarin zowel het geloof als de intellectuele, sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen tot hun recht komen. Het bevoegd gezag draagt zorg voor de katholieke identiteit en waarden binnen de school en streeft naar een evenwichtige vorming van de leerlingen, gebaseerd op het geloof en de onderwijskundige principes van het Rooms-katholiek onderwijs.