De term “denominatie” wordt meestal gebruikt om de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond van een school aan te geven. Bij openbaar onderwijs is er echter geen specifieke religieuze of levensbeschouwelijke denominatie verbonden aan de school.
Openbaar onderwijs wordt gekenmerkt door het feit dat het toegankelijk is voor alle leerlingen, ongeacht hun religie, levensbeschouwing of achtergrond. Het staat los van enige religieuze overtuiging en heeft als doel om onderwijs te bieden dat gebaseerd is op algemene waarden en normen die relevant zijn in een diverse samenleving.
Scholen voor openbaar onderwijs richten zich doorgaans op het bevorderen van sociale inclusie, gelijkheid, tolerantie en respect voor verschillen. Ze bieden een neutrale leeromgeving waarin leerlingen de ruimte krijgen om hun eigen overtuigingen te ontwikkelen en te uiten, en waarin geen enkele specifieke religie of levensbeschouwing wordt bevorderd.
Het openbaar onderwijs valt onder de verantwoordelijkheid van de overheid en wordt gefinancierd met publieke middelen. Het is bedoeld om voor alle kinderen toegankelijk te zijn en te voldoen aan de onderwijsbehoeften van een diverse samenleving, waarin verschillende religieuze en levensbeschouwelijke overtuigingen bestaan.
Kortom, de denominatie van openbaar onderwijs is niet gebaseerd op een specifieke religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond, maar staat voor onderwijs dat toegankelijk is voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, en dat gericht is op het bevorderen van inclusie en respect voor diversiteit.