De kloof tussen maximaal uurtarief kinderopvang en gevraagde uurtarieven blijft groeien, ook in 2024
Kinderopvang is voor veel ouders een essentiële dienst die hen in staat stelt om werk en gezinsleven te combineren. De hoogte van de kinderopvangtoeslag, die gebaseerd is op het maximaal uurtarief kinderopvang, speelt een cruciale rol in het financieel haalbaar maken van deze dienst voor gezinnen.
De kloof tussen het maximaal uurtarief kinderopvang en de gevraagde uurtarieven van kinderopvangorganisaties wordt bijna ieder jaar steeds groter, voornamelijk als gevolg van achterblijvende indexatie van de kinderopvangtoeslag.
Verwachting voor 2024
De verwachting is dat in 2024 het verschil tussen het uurtarief KOT en vraag uurtarieven verder zal oplopen. We leggen uit waarom:
Maximum uurtarief kinderopvangtoeslag
Alhoewel de overheid en vele anderen het er over hebben dat de kinderopvangtoeslag in 2024 wordt geïndexeerd met 6,02 %, is dat niet correct. De maximum uurtarieven dagopvang stijgen effectief met 5,81 %, de buitenschoolse opvang met 5,73 % en de gastouderopvang met 5,69%.
De reden hiervoor is dat NA de indexatie van 6,02 %, de overheid een korting toepast van € 0,02. Dit wordt gebruikt om het verbetertraject gastouderopvang in 2024 te financieren en vanaf 2025 een verhoging van het uurtarief gastouderopvang met € 0,21.
Ouders KDV en BSO betalen al in 2024 de rekening voor kwaliteitsverbetering gastouderopvang 2025
Indexatie uurtarief kinderopvangtoeslag 2024
Kinderopvangorganisaties hebben nog niet de nieuwe uurtarieven voor 2024 bekend gemaakt. Maar verwachting is dat de stijgingen boven de 6 % zullen liggen met een maximum van tegen de 9 %. In 2024 wordt bijvoorbeeld in de cao kinderopvang een zeer noodzakelijke aanpassing doorgevoerd in de salaristreden, om medewerkers in de kinderopvang te behouden/aan te trekken. Dit wordt niet door de overheid verwerkt in de indexaties uurtarief.
Berekening maximaal uurtarief kinderopvang
Het maximaal uurtarief kinderopvang is vastgesteld door de overheid en dient als basis voor het berekenen van de kinderopvangtoeslag. Dit tarief is echter niet altijd toereikend om de werkelijke kosten van kinderopvang te dekken. De overheid houdt rekening met gemiddelde kosten (van alle branches in Nederland), maar de realiteit is dat deze kosten variëren afhankelijk van de regio en de specifieke eisen van de kinderopvangbranche.
Achterblijvende indexatie van de kinderopvangtoeslag
Een van de kernproblemen die bijdraagt aan de groeiende kloof tussen het maximaal uurtarief kinderopvang en de gevraagde uurtarieven, is de achterblijvende indexatie van de kinderopvangtoeslag. De kinderopvangtoeslag is gebaseerd op het belastbaar inkomen van ouders en het maximaal uurtarief kinderopvang. De indexatie van het maximaal uurtarief loopt achter bij de werkelijke kostenstijgingen, is niet gebaseerd op de kostenontwikkeling in kinderopvangbranche en is niet altijd consequent geïndexeerd om de stijgende kosten van kinderopvang bij te houden (zoals ook de korting in 2024 ter financiering verbetertraject gastouderopvang).
De kostenstijgingen van 2023 worden bijvoorbeeld verwerkt in de stijgingen kinderopvangtoeslag 2023, 2024 en vermoedelijk 2025.
Als gevolg hiervan zien veel kinderopvangorganisaties zich genoodzaakt om uurtarieven te vragen die hoger liggen dan het maximaal uurtarief om de kwaliteit en continuïteit van hun diensten te waarborgen. Dit leidt tot hogere kosten voor ouders, ondanks de kinderopvangtoeslag.
Impact op gezinnen en kinderopvangorganisaties
De groeiende kloof tussen het maximaal uurtarief kinderopvang en de gevraagde uurtarieven heeft gevolgen voor zowel gezinnen als kinderopvangorganisaties.
- Gezinnen: Ouders worden geconfronteerd met toenemende netto kosten voor kinderopvang, wat hun financiële druk vergroot. Dit kan ouders belemmeren om fulltime te werken of om hun kinderen toegang te geven tot kwalitatieve kinderopvang.
- Kinderopvangorganisaties: Kinderopvangorganisaties staan voor de uitdaging om de kwaliteit van hun diensten te handhaven en gekwalificeerd personeel aan te trekken, ondanks de beperkingen van het maximaal uurtarief kinderopvang. Dit kan leiden tot financiële problemen.
De noodzaak van herziening
Om ervoor te zorgen dat kinderopvang toegankelijk en betaalbaar blijft voor gezinnen, is het noodzakelijk dat de overheid de systematiek van de kinderopvangtoeslag herziet en rekening houdt met de werkelijke kosten van kinderopvang. Dit omvat het regelmatig indexeren van het maximaal uurtarief kinderopvang om de kloof tussen de tarieven van kinderopvangorganisaties en de kinderopvangtoeslag te verkleinen.
Een herziening van het systematiek van de kinderopvangtoeslag kan ervoor zorgen dat kinderopvang een haalbare optie blijft voor werkende ouders en tegelijkertijd de kwaliteit en continuïteit van kinderopvangdiensten waarborgt.
In het huidige beleid wordt er door de Rijksoverheid allerlei eisen gesteld aan de kinderopvang, heeft de branche te maken met falend beleid van Overheid (o.a. geen aanpak Wet DBA en schijnzelfstandigheid en oneigenlijk gebruik ondernemersfaciliteiten inkomstenbelasting), sterke salarisverhogingen bij branches met deels gelijk geschoold personeel. De ouder betaald uiteindelijk de rekening hiervoor.
Hulp nodig bij berekenen netto kosten kinderopvang
Bij Kinderopvang-Wijzer hebben we (gratis) rekenmodellen ontwikkeld om jou te helpen bij het nauwkeurig berekenen van je kinderopvangkosten en het inschatten van jouw netto kosten kinderopvang.
Je kan niet alleen de netto kosten kinderopvang berekenen, maar ook kinderopvangkosten vergelijken met andere organisaties of tussen verschillende opvangdiensten. Zo kun je de beste beslissing nemen voor jou en je gezin.
Ga hiervoor naar jouw gids voor de kinderopvangkosten.
De gegegevens in dit artikel zijn voor het laatst bijgewerkt en gecontroleerd op 29 september 2023